Košík nebo rohlík? Který je lepší – Test a recenze

shopping, spending, till slip
Zveřejněno dne:

Při hodnocení jsme se soustředili na pokrytí a nabídku produktů, přehlednost webových stránek a celkový komfort nákupu i naši reálnou zkušenost s oběma prodejci. Dozvíte se také, jaká je jejich zákaznická podpora či do jakých bonusových programů se můžete zapojit a ještě si tak zvýšit komfort nakupování.

Pokrytí a nabídka

Hned ze začátku můžeme vypíchnout jeden poměrně zásadní rozdíl mezi službami Rohlík a Košík. Zatímco Rohlík doručuje pouze do vybraných měst a okolí, Košík má celorepublikové pokrytí, nákup tak můžete poslat klidně i babičce na vesnici.

Co se výběru zboží týče, oba prodejci nabízejí to, co klasické supermarkety, od mléčných produktů přes maso a pečivo až po potřeby do domácnosti. Pořídit můžete dokonce třeba i oblečení, drobnou elektroniku, hračky nebo výbavu do domácí lékárničky. Rohlík jde v tomto směru ještě o krok dál a je rovnou propojený s lékárnou BENU, k dispozici tak máte široký sortiment volně prodejných léčiv.

Je ovšem třeba pamatovat na to, že se nabídka obou obchodů mění podle toho, do jakého místa zrovna objednáváte. Například při našem nákupu jsme v nabídce košíku nenašli žádné nebalené ovoce či zeleninu, nezbylo nám tak nic jiného než koupit rovnou kilo jablek v igelitovém pytli. Při prohlížení webových stránek bez zadané adresy jsme ale zjistili, že zboží na váhu v nabídce Košíku je, jen jej zkrátka nedováží zrovna k nám.

Speciální výživa

Obecně je nabídka obou obchodů velmi podobná. Oba nabízejí zboží od českých dodavatelů či farmářské výrobky, stejně tak oba obchody vycházejí vstříc různým specifickým dietám, nabízejí tak samostatné kategorie, jako jsou veganské, raw, bezlaktózové, bezlepkové a další potraviny. Výběr se opět může měnit v závislosti na lokalitě, například nám se při nákupu v nabídce Košíku nezobrazovala kategorie bezobalového zboží, obecně ji ale na webových stránkách najdete.

Specifické značky

V obou obchodech najdete zboží značek Marks&Spencer a Alnatura, které se na českém trhu těší velké popularitě. V Košíku dále můžete nakupovat potraviny značek Kaufland, Delmart, Mr. Nutly, Makro a dalších. Má také privátní značku Autenthic, která nabízí především lokální potraviny ve farmářské kvalitě.

Rohlík má privátních značek rovnou několik, k původním značkám Bez kompromisu a MASO! se postupně přidaly také mléčné produkty Miil, uzeniny Dacello, hygienické potřeby Moddia, kávové kapsle Ubomi, lahůdky Pappudio a ryby Fjoru. Kromě toho má Rohlík také vlastní pekárnu. Klasický nákup tak bez problémů seskládáte čistě z privátních značek tohoto prodejce.

Přehlednost webových stránek

Webové stránky obou prodejců vypadají, jako když dáte spolužákovi opsat domácí úkol – stejný styl, stejné informace, jiná barva. Dá se tedy jen těžko říct, že by jedny byly lepší/přehlednější než druhé. Co ovšem stojí za vypíchnutí je možnost hlasového vyhledávání na webových stránkách Košíku, které může usnadnit nákup například nevidomým.

Při nakupování v obou obchodech je na boku zobrazený obsah nákupního košíku, takže máte neustálý přehled o vybraných položkách a můžete je snadno přidávat či odebírat. U každého produktu si potom můžete rozkliknout stránku se složením a dalšími informacemi, kterou poté jednoduše zavřete a pokračujete ve výběru. Nečeká vás žádné velké přesměrovávání, vše postupuje svižně a přehledně.

Zboží bývá u obou prodejců často označené různými ikonkami, pouze v jednom případě ale dostatečně plní svou funkci. Při najetí kurzorem myši na ikonku se u Košíku objeví vysvětlivka, dozvíte se tak například, z jaké země zboží pochází, že je BIO nebo bez palmového oleje. V Rohlíku se po najetí kurzorem na ikonku nedozvíte nic. Například česká vlajka nebo značka BIO pravděpodobně ani vysvětlení nepotřebuje, u produktů označených červenou fajfkou ale může zákazník docela tápat, co tato ikonka znamená (jde o privátní značky Rohlíku).

Kategorie a filtrace

S vybíráním produktů vám v obou obchodech pomohou různé kategorie a filtrace, např. podle ceny či značky, ale třeba i podle typu obalu, množství tuku, obsažených alergenů a dalších specifik. Košík bývá v tomto směru u některých kategorií podrobnější, například maso a ryby můžete filtrovat i podle doby zrání masa, způsobu zrání masa nebo certifikátu kvality ryb.

Nákup

Pro náš testový nákup jsme se drželi klasických položek, které opakovaně kupuje většina z nás. Zahrnuli jsme ovoce i zeleninu, maso, pečivo, mléčné výrobky, vejce a mražené zboží. S výběrem pomáhá nejen rozdělení produktů do přehledných kategorií, ale také stránka, kde najdete na jednom místě nejprodávanější produkty ze všech kategorií, a můžete tak udělat rychlý nákup. U Košíku se na tuto stránku dostanete prostřednictvím tlačítka Můj košík, u Rohlíku se jmenuje Můj regál.

Při častějších nákupech můžete využít i personalizaci nabídky. U Rohlíku můžete označovat vaše oblíbené zboží (zároveň se tak automaticky označí vše, co jste si už koupili), Košík vám zase umožní vytvářet si vlastní nákupní seznamy. Pokud tak např. jednou za čas děláte velký nákup všech základních surovin, budete mít všechny tyto položky přehledně uložené a nákup bude otázkou chvilky. Využít samozřejmě můžete i historii předešlých nákupů.

Platba a doprava

Rohlík dává na výběr mezi platbou online, při převzetí nebo dodatečně. Online můžete platit kartou, při převzetí kartou i hotově a dodatečná platba je možná pomocí služby Twisto. Košík také umožňuje online platbu debetní kartou, navíc ale můžete zaplatit i stravenkovou kartou. Také u kurýra můžete zaplatit hotově, kartou či stravenkami. Nechybí ani varianta odložené platby, tentokrát se službou MALL Pay.

Dopravu zajišťují přímo kurýři obou firem, u Rohlíku ale můžete kromě klasického rozvozu využít také zmíněné Rohlík Pointy, kde si nákup vyzvednete, až se vám to bude hodit. Tyto „kamenné pobočky“ Košík nemá. Co se doby doručení týče, Košík nabízí pouze hodinová okna od 7 do 21 h, u Rohlíku můžete zvolit přímo čtvrthodinu, ve kterou chcete zboží doručit (v rozmezí od 6 do 23 h). To se ale podepíše na ceně. Zatímco při volbě hodinového rozmezí zaplatíte za dopravu třeba jen 19 Kč, za rezervaci konkrétní čtvrthodiny už můžete zaplatit i 99 Kč.

Celkově je cena dopravy u těchto obchodů poněkud složitější. Mění se v závislosti na denní době, lokalitě a dalších proměnných. Dá se tak pouze orientačně říct, že u Rohlíku většinou zaplatíte někde mezi 19 a 99 Kč, u Košíku 29-39 Kč. Nás doprava na Rohlíku vyšla na 39 Kč (zvolili jsme pouze hodinové okno), na Košíku jsme měli jako nový zákazník dopravu zdarma. Vyplatí se také objednat rovnou větší nákup, Rohlík vám dá dopravu zdarma od 1 300 Kč (ale pouze na hodinové okno), Košík od 1 000 Kč.

Doručení nákupu

Při odeslání objednávky jsme obdrželi potvrzení SMS a e-mailem, další SMS zpráva přišla krátce před doručením. A to opravdu velmi krátce, nákup dorazil za cca 1-2 minuty po obdržení SMS. O trochu delší časová rezerva (např. 10-15 min) by pravděpodobně byla o něco lepší, na druhou stranu není člověk připoutaný na jedno místo půl dne, jako u jiných dopravců. Oba nákupy dorazily včas, oba kurýři byli příjemní a nabídli vynesení nákupu do patra. To koneckonců Košík slibuje i na svých stránkách.

S kvalitou doručeného zboží jsme byli u obou nákupů převážně spokojení. Nic nebylo prošlé, vajíčka došla neporušená, mražené zboží bylo stále zmrzlé. Rozdíly jsme zaznamenali v pečivu, Košík měl v nabídce spíše klasické „supermarketové“ pečivo, dorazilo ale čerstvé. Rohlík má vlastní pekárnu a sortiment pečiva tomu odpovídá, dorazilo ale už lehce okoralé. (To je v odpoledních hodinách docela pochopitelné, na druhou stranu pečivo z Košíku tento problém nemělo.)

Závěr

Vyzkoušeli jsme nákup v online supermarketech Rohlík a Košík a byli jsme spokojení s oběma variantami. Celkově jsou si tyto dvě služby velmi podobné, a to až do takové míry, že jejich webové stránky vypadají téměř stejně. Nespornou výhodou Košíku je jeho pokrytí, oceňujeme také možnost platit stravenkami. Rohlík naopak nabízí možnost vyzvednutí nákupu v Rohlík Pointu, volbu času doručení s přesností na 15 minut, větší výběr některých produktů a více privátních značek (včetně vlastní pekárny).

Rozhodování mezi těmito dvěma prodejci tak bude do značné míry individuální. Nedá se jasně říct, že by jeden byl výrazně lepší než druhý. V první řadě doporučujeme ověřit, zda k vám obě služby doručují a jaký sortiment nabízejí přímo pro vaši lokalitu. Pokud ani poté nebudete mít jasno, můžete brát v potaz detailnější rozdíly, např. to, že Rohlík doručuje od 6 do 23 h a Košík jen od 7 do 21 h.

Alternativy

Největším konkurentem Rohlíku a Košíku je supermarket Tesco, který také nabízí online prodej zboží s doručením. Výhodou jsou nižší ceny, není ale tak zaměřený na ekologii, nabídku farmářských potravin aj. Tito tři prodejci společně zabírají většinu trhu, menší zastoupení potom nabízí například Nákup domů, popřípadě si můžete nákup objednat i u známých dovozců jídel, jako je Wolt nebo DámeJídlo. Nabídka ale bývá poměrně chabá, většinou jejich prostřednictvím nakoupíte např. v síti potravin Žabka. Nejde tak o způsob, jak pravidelně nakupovat potraviny pro rodinu, ale spíš o dobré nouzové řešení.